Eerste mobiele telefoon voor je kind; Vanaf welke leeftijd?

Iedere ouder met een kind vanaf de middenbouw op school herkent het wel. De vraag of ze een mobiele telefoon mogen hebben. Want ze zijn de enige in de klas die nog geen telefoon heeft. Maar vanaf welke leeftijd is het goed om je kind zijn eerste mobiele telefoon te geven? Er is geen officiële gemiddelde leeftijd en het lijkt wel of kinderen steeds jonger al hun eerste smartphone krijgen. En dan komen ook nog de keuzes voor de regels van het telefoongebruik en hoeveel kosten je eraan kwijt wilt zijn. Wij zochten de meesten antwoorden voor je uit.

Gemiddelde leeftijd voor de eerste smartphone

Veel ouders kiezen ervoor om de eerste mobiele telefoon pas echt buitenshuis mee te nemen vanaf het moment dat hun kind naar de middelbare school gaat. Zo rond de leeftijd van 12 jaar dus. Op dat moment is school vaak verder van huis dan de basisschool. En zo kunnen de kinderen ouders makkelijk laten weten als ze bij een vriendje of vriendinnetje blijven na schooltijd. Ook komen dan de eerste klassenapps waarbij informatie over het rooster of lesuitval vooral voorbij komt.

Toch wordt er steeds vaker al op jongere leeftijd, vanaf zo’n 8 jaar al een mobiele telefoon gegeven. Met name voor thuisgebruik. Het maken van foto’s of video’s, het spelen van een spelletje of een video kijken op YouTube wordt dan het meeste gedaan. Veel van deze telefoons hebben nog voldoende aan een wifi verbinding en zijn nog niet voorzien van een simkaartje. Je kunt dit zien als het oefenen met het gebruik van een smartphone, ter voorbereiding voor de middelbare school periode. Maar voor veel kinderen is het gebruik van een mobiele telefoon vanaf 8 jaar vooral vermaak. Net zoiets als een tablet. Volgens het Nibud is de gemiddelde leeftijd 10 jaar voor de eerste telefoon voor een kind.

Prepaid of een telefoonabonnement

Bij het gebruik van een mobiele telefoon voor kinderen die naar de middelbare school gaan, is een simkaart wel nodig. Er is buiten niet altijd wifi verbinding te vinden en je wil wel dat je kind bereikbaar is. Of jou kan bereiken. Je kunt kiezen uit een prepaid kaartje, met het risico dat het beltegoed opgaat aan andere dingen dan een noodsituatie. Maar je kunt ook kiezen voor een (voordelig) telefoonabonnement. Veel ouders kiezen voor Sim Only, omdat er vaak gebruik wordt gemaakt van een tweedehands telefoon. Veelal een oude telefoon van papa of mama. Ook zijn de kosten van een sim only abonnement vaak voordeliger dan andere abonnementen. Kijk met name goed naar de hoeveelheid belminuten en het aantal gigabyte aan internet. Zodat de kosten niet te hoog oplopen als je kind hier overheen gaat. Ik kan me van mijn tienerzelf nog wel herinneren dat mijn ouders not amused waren toen er een rekening van honderden euro’s binnen kwam omdat ik urenlang met vriendinnen had gebeld.

Regels mobiele telefoon voor een kind

Als je je kind een telefoon geeft, is het goed om hierover regels op te stellen. Denk daarbij niet alleen aan de schermtijd, maar ook wat voor apps je kind mag gebruiken. Voor jonge kinderen is het goed om de telefoon te koppelen met je eigen telefoon via bijvoorbeeld Google Familylink. Via deze app kun je in de gaten houden welke apps er gebruikt worden. Maar maak ook afspraken over sociale punten. Denk hierbij aan;

  • Lees je mee met Whatsapp? Doe je dit elke dag, elke week?
  • Het deelnemen aan appgroepjes, het kan er soms heftig aan toegaan in klassenapps. Denk aan pesterijen. Moet je kind je het direct melden als dit gebeurt?
  • Wat te doen bij het ontvangen of vragen om naaktfoto’s
  • Wat voor soort filmpjes er bekeken mogen worden
  • Mag je kind al social media accounts bijhouden? Denk aan Instagram, TikTok, Snapchat etc.
  • Mag je kind met onbekenden contact hebben en wat kom je hierover te weten?

Met het geven van een telefoon aan kinderen gaat er letterlijk een wereld voor ze open. Via social media leg je gemakkelijk contact met onbekenden. Het is goed om je kind er bewust van te maken dat dit ook gevaren met zich mee kan brengen. Spreek ook af wie de kosten van de mobiele telefoon en/of het abonnement betaalt. En wat er gebeurt bij verlies of diefstal. Wie draait er voor de kosten op?

Maak gebruik van een cloud

Tegenwoordig is het ideaal om een back-up van je contacten en foto’s te koppelen aan een cloud. Zodat je bij verlies of diefstal van de telefoon niet direct alles kwijt bent. Het is handig om de telefoonnummers van klasgenoten en vrienden en familie hierin op te slaan, zodat je deze altijd kunt terugvinden met een andere telefoon. Kinderen gaan nu eenmaal vaak minder voorzichtig om met hun spullen dan volwassenen.

Meer informatie over een mobiele telefoon voor kinderen vind je op de website van het Nibud.