Huis opruimen; Tips waar te beginnen en hoe organiseren

HUIS OPRUIMEN – Ik hoor veel om me heen dat veel gezinnen kampen met het continue opruimen van het huis. Wij ook. We hebben zoveel spullen, niet alleen (grote) meubels, maar ook veel potjes, bakjes, mandjes en heel veel speelgoed. Ik word er af en toe gek van en weet van gekkigheid soms niet waar ik moet beginnen met opruimen. Zeker niet omdat ik het in ons appartement nauwelijks kwijt kan. Maar met deze tips is het opruimen van je huis erg makkelijk.

1. Kies een goed moment

Dit lijkt zo’n inkoppertje, maar het is heel belangrijk. Als je je huis echt goed wil opruimen, heb je aan een uurtje niet genoeg. Neem dus de tijd om alles goed aan te pakken. Het is het beste om je hele huis in een keer op te ruimen in plaats van af en toe een uurtje, dan ben je namelijk vooral bezig met het verplaatsen van rommeltjes. Kun je de kinderen een keer een nachtje bij opa en oma laten slapen? Pak dan groots uit en geniet van het opruimen in alle rust, zonder tussendoor allerlei vragen te krijgen. Zo kun je ook dingen weggooien die anders gelijk uit je handen getrokken wordt door de kinderen.

2. Begin simpel

Direct beginnen met het uitzoeken van je oude foto’s is niet handig om te doen, want voor je het weet dompel je jezelf onder in leuke en minder leuke herinneringen. Oude foto’s kijken is heel leuk, maar niet als je net begint met opruimen. Je kunt dus beter beginnen met het verzamelen van alle vuile was (en de wasmachine alvast aanzetten) of bijvoorbeeld met het opruimen van je keukengerei. Dit zijn over het algemeen klusjes waar je niet teveel bij hoeft na te denken en het schiet lekker op.

3. Ruim op per categorie en niet per kamer

Deze tip komt van Marie Kondo, het kan namelijk heel handig zijn om je te focussen per kamer, omdat je dan voor je gevoel niet steeds heen en weer loopt met allerlei spullen, maar niets is minder waar. Je kunt beter alle boeken in je huis tegelijkertijd uitzoeken, zo weet je direct welke boeken je allemaal nog hebt. Nog beter zou zijn om alle categorieën bij elkaar neer te zetten. Speelgoed bij speelgoed, boeken bij boeken, kleding bij kleding etc. Zo weet je alles achteraf makkelijk terug te vinden en het is een stuk makkelijker om op te ruimen. Het verzamelen van alle spullen is wel aan te raden. Leg alle boeken op de grond en ga er zelf bij zitten. Blader door je boeken, raak alles aan en je zult zien dat het veel makkelijker wordt om te beslissen wat je wel en niet wilt bewaren. Daarnaast heb je goed overzichtelijk wat je allemaal in huis hebt van een bepaalde categorie.

4. Maak gebruik van mandjes en bakjes

Ken je enorme rommellades waarin alles na het opruimen keurig ligt, maar na een week al allemaal door elkaar heen ligt? Dat voorkom je door gebruik te maken van mandjes en bakjes. Al mijn lades hebben kleine mandjes waarin ik de spullen gesorteerd verdeeld heb. Je ziet zo in een oogopslag wat er in de lades ligt en weet dus ook veel sneller waar je iets kunt opruimen. En ook bij een loze ruimte naast onze kledingkasten maak ik gebruik van plastic bakken (met deksel), waarin ik allerlei spullen bewaar. Mijn voorraad verzorgingsproducten, thema accessoires voor in huis (denk aan herfst en winter spulletjes). Omdat de bakken doorzichtig zijn, zie ik snel wat waarin zit en omdat het achter een kast staat, staat het niet in de weg en niet in het zicht. Ideaal!

5. Maak belangrijke foto’s of documenten digitaal

Heb je enorme stapels fotoboeken of dozen met allemaal losse foto’s en belangrijke documenten? Scan het dan in. Zo kun je er veel makkelijker bij (zeker als je het document een duidelijke naam geeft, kun je met een zoekopdracht op je computer makkelijk vinden wat je nodig hebt) en het bespaart heel veel ruimte. Heb je geen scanner? Dan kun je natuurlijk ook foto’s maken met je smartphone en het alsnog opslaan op je computer of externe harde schijf.

6. Fotografeer de spullen die je wil verkopen

Kom je spullen tegen die teveel waard zijn om gelijk weg te gooien en wil je ze nog proberen te verkopen? Maak er dan direct een foto van en zet het (in een krat) aan de kant. Zodra je klaar bent met opruimen, kun je alle spullen waar je foto’s van gemaakt hebben, tegelijkertijd te koop zetten. Maar je hoeft het niet allemaal nog eens op te pakken. Dat scheelt tijd!

7. Breng je spullen direct weg

Moeten er volle vuilniszakken weggegooid worden, breng ze dan direct naar de container, breng de spullen voor de kringloopwinkel direct naar de kringloopwinkel en wil je spullen weggeven aan andere mensen, probeer dit dan direct langs te brengen (en anders zo snel mogelijk iets af te spreken). Want als je op mij lijkt, liggen al die spullen er over 3 weken nog steeds en bereikt het opruimen zijn doel dus niet. Kom je ruimte tekort voor je spullen, wil je bijvoorbeeld toch (ondanks het inscannen) je oude foto’s bewaren, maar hoef je ze niet dicht bij je te hebben, dan kun je er altijd nog voor kiezen wat dozen met spullen op te slaan. Er is opslagruimte in Amsterdam en in heel veel andere grote steden in je buurt. Op deze manier hoef je niet gelijk afscheid te nemen van je spullen en staat het ook niet in de weg. Dit is ideaal als je geen zolder hebt.

8. Ga zitten en geniet

Ben je klaar met opruimen en heb je alles ook direct schoongemaakt? Ga dan zitten en geniet. Kijk om je heen en zie hoe heerlijk het is om een opgeruimd huis te hebben. Dit gevoel motiveert enorm om het bij te houden. Als je vanaf nu iedere dag een paar minuten alle losse spullen op zijn eigen plek ligt, zul je zien dat je bijna nooit meer uren kwijt bent aan het opruimen van je huis. En opruimen gaat ook nog eens veel sneller, waardoor je veel tijd over hebt voor leuke dingen.

Huis opruimen moeilijk en tijdrovend? Dat vond ik ook altijd, tot ik met deze tips aan de slag ging. Inmiddels kost het opruimen van ons (volle) huis steeds minder tijd.