Leeftijd eerste mobiele telefoon kind

Herinner jij je eerste mobieltje nog? Ik wel, het was een knalblauwe Swing 200, mét antenne. Ik was zo trots als een pauw en showde hem aan iedereen die hem wilde zien. Ik was er ook ontzettend zuinig op. Nu ik zelf kinderen heb ben ik wel gaan nadenken over hun eerste telefoon. Wanneer gaan ze die krijgen? En wordt het een Nokia, iPhone of Blackberry? En wordt het een prepaid kaartje of ga je voor een SIM only abonnement? En nog belangrijker: hoe ga ik mijn kinderen adviseren over de online wereld en welke afspraken wil ik hierover graag met ze maken?

Enorme verscheidenheid aan telefoons

Zelf vind ik het fijn om een goede mobiele telefoon te hebben. Hypermodern kan ik mijn iPhone wel noemen en er staan ook allerlei handige apps op waar ik als zelfstandig internetonderneemster niet zonder kan. De telefoon van mijn kinderen hoeft geen enorme hoeveelheid opbergruimte, de nieuwste apps of een geweldige camera te hebben. Ik vind het veel belangrijker dat ze me altijd kunnen bellen als ze dat nodig vinden. Als ze zich bijvoorbeeld onveilig voelen of als ze iets belangrijks willen vertellen moeten ze altijd met het thuisfront kunnen bellen. Hiervoor hebben ze niet de nieuwste van het nieuwste mobiele telefoon te hebben. Een tweedehands exemplaar voldoet dan ook prima.

Valkuilen vermijden

Zo’n eigen telefoon is niet alleen ontzettend gaaf en leuk, het brengt ook mogelijke gevaren met zich mee. Vandaag wil ik een aantal tips met je delen waar je aan kunt denken als je de eerste mobiele telefoon aan je zoon of dochter geeft:

  • Een telefoonnummer is privé en geef je niet zomaar aan anderen. Spreek dan ook met je kind af dat hij/zij het telefoonnummer met een beperkt aantal mensen mag delen.
  • Zet de belangrijkste telefoonnummers onder de favorieten zodat je kind altijd makkelijk jou, school en bijvoorbeeld opa en oma kunnen bellen.
  • Maak altijd een ICE-contact wat bereikt kan worden in geval van nood. ICE staat voor In Case of Emergency. Je wil er niet aan denken, maar in een geval van nood is het belangrijk dat omstanders de juiste persoon kunnen bereiken.
  • Maak afspraken over MB-gebruik en het gebruik van belminuten en/of smsjes. Als ouder is het uiteraard mogelijk om zelf een bundel uit te kiezen voor je kind. Bij iedere provider heeft elk telefoonnummer een persoonlijke pagina waar je het gebruik kunt bijhouden. Gaat je kind over de bundel heen? Spreek dan af wie voor de kosten opdraait.

Alleen bellen of ook spelletjes en internet?

Ik vind het een best spannend idee dat mijn kind toegang heeft tot allerlei apps. Als je als ouder controle wilt over welke apps je kind op zijn of haar mobiel krijgt zou je bijvoorbeeld een app als Smart App Protector kunnen installeren. Met deze app kun je via een wachtwoord of patroon toegang verlenen tot bepaalde apps. Ook kun je er voor kiezen deze wachtwoorden voor een bepaalde tijd in te schakelen. Zo heb je toch nog een beetje inspraak op wat er allemaal op de mobiele telefoon van je kind geïnstalleerd wordt.

Onbewust extra telefoonkosten maken

Als je de telefoon aan je kind geeft is het wat mij betreft belangrijk om te vertellen dat je extra moet betalen voor bijvoorbeeld abonnementen of verzekeringen. Wat je zelf kunt doen is het mobiele nummer blokkeren voor sms-diensten via smsdienstenfilter.nl. Ook is een datalimiet instellen een goede optie. Dit kan voor zowel op Android en iOS. Een handige app om een datalimiet in te stellen is bijvoorbeeld My Data Manager. Zo voorkom je onverwachte torenhoge rekeningen. Een andere optie is kiezen voor een prepaid telefoon. Je zou hiervoor kunnen kiezen in de eerste maanden van het telefoongebruik van je kind. Het beltegoed is dan alleen voor noodgevallen. Wil je kind gebruik maken van internet? Dan is het bij langer gebruik afhankelijk van Wi-Fi.

Abonnement met telefoon of Sim Only?

Persoonlijk vind ik een nieuwe telefoon voor een jonger kind echt niet nodig. Kinderen onder de 18 jaar kunnen sowieso niet zelf een abonnement afsluiten.  Als je nog een oude mobiel hebt liggen is het een mogelijkheid om daar zelf een Sim Only abonnement voor af te sluiten. Bij een Sim Only abonnement krijg je van de provider alleen een simkaart. Als je een abonnement met telefoon afsluit krijg je van de provider de telefoon er ‘gratis’ bij. Dit lijkt gratis, maar je gaat als het ware een lening aan voor je telefoon en die los je maandelijks af.

Dit betekent dan ook dat je vaak hogere maandlasten hebt dan bij een Sim Only abonnement. Daarnaast kun je bijvoorbeeld met sommige sim only abonnementen elke maand de hoogte van je bel- en internetbundels aanpassen, terwijl je dit bij een abonnement met toestel alleen naar boven kan aanpassen. Als je kiest voor een abonnement met een telefoon die duurder is dan €250, dan wordt het geregistreerd bij Bureau Krediet Registratie als lening. Hier lees je meer over een BKR-registratie.

Brengen scherven écht geluk?

Ik baal er zelf altijd zo enorm van als mijn telefoon valt en vervolgens het scherm kapot gaat. De kans dat het bij je kind gebeurt is natuurlijk erg groot, dus ik zou altijd zorgen voor een goed hoesje en een goede bescherming voor het scherm. Wat je ook kunt doen is een verzekering afsluiten, al is het een goed idee om van te voren te checken of het wellicht onder de inboedelverzekering zal vallen.

Was jij net zo zuinig op je eerste mobiele telefoon als ik?

Met deze tips voor de eerste mobiele telefoon voor je kind, weet je zeker dat je niet voor verrassingen (van bijvoorbeeld hoge telefoonkosten) komt te staan!